I en undersökning från KoMarketing visade det sig att mer än hälften av kunderna tyckte att "Om oss"-sidan var den viktigaste sidan efter landningssidan. Den enkla anledningen är att kunder vill försäkra sig om att det faktiskt finns ett företag bakom fasaden och att den köpta varan kommer att dyka upp.
Det poppar upp e-butiker som aldrig förr och konkurrensen om kundernas surt förvärvade slantar är hård. Många e-handlare brottas med att affärer inte går i lås. Det finns några knep för att bygga upp dina kunders förtroende. Knep som minimera minsta lilla tvekan om varan kommer dyka upp efter transaktionen är genomförd.
Ett bra första intryck
Landningssidan måste ge ett gott första intryck. Designen bör motsvara kundernas förväntningar och återspegla produkterna. Sidan bör laddas snabbt, kännas genomarbetad, proffsig och enkel att navigera.
Använd egna bilder
Många shoppingvana kunder har ett tredje öga för återanvända bilder. Om möjligheten finns, försök att fotografera egna i stället för att använda återförsäljarens material. Hellre för många bilder än för få. För en mindre e-handel med mindre skrymmande produkter kommer man långt med ett litet billigt ljustält.
Egen text och beskrivningar
Beskriv produkterna efter just din sidas målgrupp och efter den ton du själv har på sajten. Det känns snabbt konstigt om språkbruket skiljer sig från produkt till produkt .
Tydligt med frakt- och returkostnad
Ingen vill fylla i ett långt formulär, ge ifrån sig sin epost-adress för att få reda på vad hela kalaset kommer att kosta. Därför är det viktigt att vara öppen med vad frakten kostar samt vem som står för kostnaden vid eventuell retur. Var tydlig med information redan på landningssidan. Nedan är ett exempel på en både irriterande och dålig lösning.
En bra "Om oss"-sida
Visa upp vilka ni är och vad ni jobbar med, ju mänskligare ni känns ju enklare är det att ni även uppfattas som trovärdiga. Vi själva på Tiburon, utför en tjänst och har då valt att slå ihop "Om oss" med "Kontakta oss". En klient har lyckats bra med att berätta en story om hur företagsidén uppkom och vad som driver dem framåt.
Skriv ut ert org-nummer
Sista tipset, och det enklaste. Skylta med ert organisationsnummer. Utan det blir det svårt för en köpare att se om företaget finns registrerat. ACQUO of Sweden har löst det på samma enkla sätt som vi själva gjort, genom att skriva ut org-numret vid företagsloggan i sidfoten så det alltid finns tillgängligt, på alla sidor.